Glädje!

1 02 2011

För en dryg vecka sedan fick jag ett kort meddelande i min gästbok på Fotosidan; ”Grattis till nomineringen i Årets bild :)”. Det var Danne Malmberg, a.k.a. Sportskjutaren som uppmärksammade mig på att någon av mina bilder nominerats till Årets Bild. Kunde det verkligen stämma?! Visst hade jag skickat in åtta bilder till den öppna naturklassen, och visst finns alltid hoppet där, men ändå.

Raskt över till Årets Bild-sajten (http://www.aretsbild.se), och tamejtusan om inte mitt namn fanns med på listan. Först blev jag stum och förstod inte riktigt vad det innebär, men strax spreds ett mycket brett leende över läpparna. Jag måste ha sett ut som ett fån.

Sedan kommer ändå ett mått av självkritik när jag ser de övriga nominerade. Jisses, vilken skara; Paul Hansen, Anette Nantell, Anders Hansson, Magnus Wennman, Åke Ericsson, Joel Marklund m fl. Den 18 mars är det prisutdelning i Norrköping. Först då offentliggörs de olika priserna. Det ska bli ett sant nöje att åka dit och träffa en massa duktiga fotografer och växla ett ord eller två.

Min tanke är nu att presentera de åtta bilderna som jag skickade in. En bild per inlägg, med en liten bakgrund och vad jag tror om bildens chans. Först ut är min närbild på en duvhök:

Duvans sista syn

Duvans sista syn

Denna smått komiska bild är tagen i Conny Lundströms utmärkta gömsle. Detta var en bildidé jag hade, men ganska knepigt att få till. Duvhöken sitter och äter. Fågeln är mycket vaksam, den är nämligen inne i ett kungsörnspars revir. Där rör man sig inte ostraffat. Gång på gång vänder den blicken mot skyn och spanar efter fara. Även en rovfågel behöver vara på sin vakt. Jag väntade ut tillfället utan att röra objektivet för mycket. Till slut satt blicken rakt in i kameran och det sa bara klick. Kanske inte kärlek direkt, men det var nästan så jag vände bort huvudet när jag mötte de ögonen.

Bilden har en komisk vinkling och är lite ovanlig. Den fick bli ett av bidragen till tävlingen. Kanske har den en chans, men det är inte den jag tror mest på.

Åtgärder

Information

4 responses

1 02 2011
Anders Grönlund

Hela sidan är underbar att läsa,och det här måste man ju följa upp 😉
Mycket spännande och hoppas det går riktigt bra för dig.
Mvh Anders.

1 02 2011
Arne Bivrin

Välkommen hit, Anders. Roligt att du vill hänga med.
Arne

1 02 2011
Britt Pålsson

Jag ser med spänning fram mot de resterande sju bilderna. Jag gläds verkligen med Dig att Du blivit nominerad.
Britt

1 02 2011
Arne Bivrin

Tack Britt! Jag är glad att du är med och håller tummarna. Vi ses i Norrköping – om inte förr.
Kram Arne

Kommentera

